Zmiany w prawie – ustawa o drogach publicznych
3 marca 2021Jak obiecaliśmy tak robimy, krótka informacja o zmianach – tekst oryginalny.
W dniu 11 stycznia 2021 r., w Dzienniku Ustaw, pod pozycją 54 została opublikowana ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przewiduje ona zmianę brzemienia art. 41 ustawy o drogach publicznych poprzez wprowadzenie zakazu ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t. Zakaz ten będzie mógł wprowadzić zarządca drogi za pośrednictwem znaku drogowego lub w określonej strefie rada gminy w drodze uchwały. Ustawa wymienia enumeratywnie przesłanki dopuszczające stanowienie takiego zakazu oraz drogi, na których nie można takiego zakazu ustanowić. Jedyny wyjątek to droga krajowa zarządzana przez prezydenta miasta na prawach powiatu. Za naruszenie zakazu poruszania się na określonym odcinku drogi lub strefie przewidziano kary pieniężne. Wynoszą one odpowiednio:
1) 3000 zł gdy nacisk nie przekracza 10%
2) 6000 zł gdy nacisk przekracza 10% i nie więcej niż 20%
3) 10000 zł w pozostałych przypadkach.
Decyzję o nałożeniu kary wydaje właściwy ze względu na miejsce przeprowadzonej kontroli Komendant Straży Gminnej (Miejskie). Od wydanej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Kary pieniężne uiszcza się na wyodrębniony rachunek bankowy organu, który ją nałożył, a następnie przekazuje się ją w terminie 7 dni od jej uiszczenia do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, który zarządza drogą publiczną lub jej odcinkiem, gdzie stwierdzono naruszenia zakazu. Postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej nie wszczyna się przy przewozie ładunków sypkich oraz drewna.
W ustawie prawo o ruchu drogowym dokonano zmiany w art. 129b poprzez dodanie uprawnień strażom gminnym (miejskim) w zakresie sprawdzania nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze; używania urządzeń kontrolnych lub pomiarowych służących do określenia nacisku osi pojazdu; uniemożliwiana jazdy pojazdem przekraczającym dopuszczalny nacisk osi. Dodatkowo strażnik posiadający prawo jazdy odpowiedniej kategorii będzie mógł kierować takim pojazdem w celu dokonania sprawdzenia nacisku osi pojazdu.
Ustawa wchodzi w życie 60 dni od dnia jej ogłoszenia, tj. 13 marca 2021 r.
Piotr Saternus
Prezes Krajowego Zarządu
Polskiego Związku Straży Miejskich i Gminnych