Czy funkcjonariusz publiczny powinien reklamować prywatną firmę?
16 kwietnia 2024Kilka dni temu zadałem pytanie „Czy udział reprezentanta Straży Miejskiej w reklamie, konkretnej marki rowerów, jest działaniem etycznym?”
Czas udzielić odpowiedzi.
To, co przeczytacie poniżej, jest moją prywatną opinią. Macie święte prawo, przyjąć ją do wiadomości, bądź nie, zgodzić się z nią, bądź nie. To będzie wyłącznie wasza decyzja. Ja przedstawiam, podkreślam wyłącznie własną opinię.
Na początku była reklama. Reklama rowerów.
Możecie ją zobaczyć tu https://www.facebook.com/share/v/oQpQKQSgEvcLpcGb/
Jak widzicie, Komendant Straży Miejskiej w Pruszkowie, występuje w filmiku reklamującym konkretną markę rowerów elektrycznych Jobobike.
Filmik jest króciutki, ma zaledwie 56 sekund.
Niestety – budzi wątpliwości.
Wątpliwości, które mogą postawić pod znakiem zapytania sens udziału w nim funkcjonariusza publicznego.
Straż Miejska w Pruszkowie używa elektrycznych rowerów Jobobike. Ma też wykupiony serwis tychże rowerów. O tym dowiadujemy się z relacji. Dowiadujemy się, jakie są zalety rowerów (w sumie każdych, nie tylko reklamowanej marki).
Nie wiemy, czy testowano rowery innych marek, a jeżeli tak to, jak one wypadły, bo przecież jakiś powód wyboru tej, a nie innej marki musiał być.
Takie działanie daje szanse złym ludziom. Szanse na kwestionowanie uczciwości tego rozwiązania. Aż strach myśleć… bo jak łatwo mogą pojawić się oskarżenia o dowolną formę korupcji.
A przecież funkcjonariusz publiczny powinien wystrzegać się korupcji w każdej postaci oraz zwalczać wszelkie jej przejawy.
To jest słabe, to może być ocenione jako nieetyczne.
Chciałbym postawić wyraźną granicę, pomiędzy informacją o tym, że straż miejska używa sprzętu konkretnej marki, a tym, że zakupu dokonano w tej a nie innej firmie, która w dodatku robi z tego content reklamowy.
Kiedy taka granica istnieje, przekaz jest bez zastrzeżeń.
Nie wątpię w uczciwość i rzetelność Pana Komendanta. Nie wątpię, bo nie mam ku temu podstaw. Ale … ten filmik pozostawia niesmak.
Przedstawiciel instytucji publicznej reklamuje prywatny biznes.
Po co dawać okazję do działania złym ludziom.
P.I.